Sałata to warzywo, które stanowi prawdziwy symbol zdrowej diety. Jest smaczna, niskokaloryczna i łatwo dostępna. Jej rozmaite odmiany można wykorzystywać do przygotowania dań z kuchni całego świata. Jednak czy wiesz, dlaczego tak naprawdę sałata jest zdrowa? Co sprawia, że warto włączyć ją do swojej codziennej diety? O właściwościach i wartościach odżywczych sałaty opowiemy w naszym dzisiejszym artykule.

    Wartości odżywcze sałaty

    Sałata stanowi źródło cennych składników odżywczych. Jest bogata, między innymi, w kwas foliowy oraz błonnik. Sałata dostarcza również witamin z grupy A, B, E i C. Jest doskonałym źródłem żelaza, potasu, manganu oraz magnezu. Na tym jednak nie kończą się jej zalety! Sałata charakteryzuje się wysoką zawartością luteiny. Co więcej, to warzywo jest naprawdę niskokaloryczne. Sałata masłowa w 100 gramach zawiera zaledwie 13 kalorii. Warto wiedzieć, że w zależności od odmiany, właściwości odżywcze sałaty mogą się różnić. 

    Właściwości sałaty

    Jakie właściwości zdrowotne płyną ze spożywania sałaty? Silne antyoksydanty, które można znaleźć w sałacie, chronią przed zwyrodnieniami plamki żółtej. Co więcej, dzięki obecności chlorofilu, wykazuje ona również działanie antybakteryjne. Skutkuje to lepszym gojeniem się ran oraz zwiększoną odpornością na infekcje. Sałata znana jest także ze swoich właściwości antynowotworowych.  

    Popularne rodzaje sałat

    Sałata sałacie nierówna. Poszczególne rodzaje znacznie różnią się od siebie nie tylko wyglądem, ale także smakiem i właściwościami zdrowotnymi. Na które odmiany warto zwrócić szczególną uwagę?

    Sałata masłowa

    To najpopularniejsza, łatwo dostępna odmiana sałaty. Jej duże, miękkie, jasnozielone liście mają delikatny, neutralny smak. Dosyć szybko traci ona swoją kruchość, dlatego najlepiej jeść ją świeżą. Sałata masłowa stanowi bogate źródło żelaza, magnezu, witaminy B i C oraz błonnika. 

    Sałata lodowa

    Kolejny powszechnie znany i często wybierany rodzaj sałaty. Ma kruche liście o intensywnym kolorze. Przechowywana w lodówce zachowuje swoją świeżość znacznie dłużej niż sałata masłowa. 

    Sałata rzymska

    Sałata rzymska ma charakterystyczny, podłużny kształt. Jej intensywnie zielone, czasem wręcz ciemne liście są długie, pomarszczone i mięsiste. Sałata rzymska ma słodki, delikatny smak. Podobnie jak sałata lodowa, długo utrzymuje swoją świeżość. Zawiera duże ilości chromu oraz witaminy A. 

    Jak przechowywać sałaty

    Sałatę po zakupie należy dokładnie umyć, osuszyć, a następnie przechowywać w chłodnym miejscu – najlepiej w lodówce. Odmiany bardziej podatne na szybkie więdnięcie można przed tym owinąć ręcznikiem papierowym i schować do plastikowej torby ze szczelnym zamknięciem lub odpowiedniego pudełka. Dzięki temu warzywo nieco dłużej zachowa swoją świeżość. Liście sałaty można rozdzielić przed schowaniem jej do lodówki. Nie jest to jednak konieczne, jeśli zakupione warzywo wygląda świeżo, ma intensywny kolor i będzie skonsumowane w przeciągu najbliższych dni. Jeśli zależy Ci na tym, aby móc przechowywać sałatę w lodówce jak najdłużej, wybieraj odmiany o twardszych i mięsistych liściach.

    Do czego wykorzystać sałatę?

    Sałata to bardzo wdzięczne warzywo. Nie dość, że jest łatwo dostępna i niedroga, to można ją wykorzystać w kuchni na wiele różnych sposobów. Stanowi ona ważny składnik wielu sałatek – na przykład Cezar lub gyros. Chrupiące liście sałaty to także nieodłączny element kolorowych kanapek. Jej obecność znacznie poprawia walory smakowe tej prostej przekąski i nadaje daniu charakterystycznej świeżości. Sałata to także nieodłączny składnik domowych fastfoodów. Poszatkowana i wymieszana ze śmietaną oraz przyprawami stanowi z kolei popularny dodatek do klasycznych dań obiadowych. Charakterystyczną, ostrą rukolę warto wykorzystać, przyrządzając potrawy kuchni śródziemnomorskiej. Co ciekawe, można z niej przyrządzić także pesto! Na bazie sałaty można zrobić zaskakujący, bardzo zdrowy zielony koktajl – warto dodać do niego także szpinak oraz ogórek. Z czym można łączyć sałatę? Pasuje do niej naprawdę wiele produktów! Są to, między innymi:

    • Ryby
    • Mięso
    • Owoce morza
    • Zioła
    • Jajka
    • Oliwki
    • Sery
    • Orzechy
    • Kapary
    • Owoce
    • Inne warzywa
    • Sosy jogurtowe oraz majonezowe

    Sałata to warzywo, które najzdrowiej jest jeść na surowo. W takiej formie posiada ona najwięcej cennych składników odżywczych. Jednak sałatę z powodzeniem można też poddawać obróbce termicznej. Aromatyczna, wiosenna zupa? Rzymska sałata delikatnie przypieczona na oliwie z oliwek? To tylko jedne z niecodziennych pomysłów na wykorzystanie sałaty. 

    Znasz już właściwości zdrowotne i wartości odżywcze sałaty. Wiesz też, jakie są jej najpopularniejsze odmiany i jak można je wykorzystywać w kuchni. Mamy nadzieję, że dzięki naszemu artykułowi będziesz sięgać po sałatę jeszcze częściej, niż dotychczas. To naprawdę wyjątkowe warzywo, które warto doceniać na co dzień. Sałata jest zdrowa, niedroga i ciężko znaleźć kogoś, kto jej nie lubi. Nawet bardzo wybredne względem warzyw dzieci z reguły za nią przepadają. Dodawaj sałatę do rozmaitych potraw i nie bój się próbować nieznanych dotychczas odmian. Twój organizm na pewno Ci się za to odwdzięczy!

    Share.

    Jej przygoda z uprawą roślin zaczęła się od pierwszej posadzonej pestki, z której do końca nie wiedziała, co wyrośnie. Do tej pory nie wie. Jednak codzienne obserwowanie roślinki rozbudziło w niej tyle ciekawości, że na poważnie zafascynowała się ogrodnictwem. Dowodem tego są ukończone studia na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu, na których wyspecjalizowała się w hodowli roślin. Dzisiaj chętnie dzieli się wiedzą, jak sprawić, aby nawet z pozoru błahego nasionka wyrosło imponujące warzywo lub aromatyczne zioło.

    Comments are closed.